pondělí 2. dubna 2012

Můj nový životní styl

Přibližně před rokem jsem se rozhodla provést určité změny ve svém životě. Důvod byl prostý. Odmala jsem byla zvyklá sportovat, do svých 19 let jsem hrála závodně tenis. Díky každodennímu drilu jsem nikdy neměla zapotřebí nějak řešit svoji postavu. Ale když jsem tenis hrát přestala (kvůli vleklým problémům s kyčlema), přestala jsem přirozeně i spalovat tuky a moje postava se trochu pozměnila. Nemyslím si o sobě, že jsem tlustá, bože to ne, ale co si budeme namlouvat, každá žena by vždycky na sobě našla něco, co by ráda vylepšila. A nejinak tomu je i u mě. Chtěla jsem prostě trochu shodit, dát se do pohody a být se sebou spokojená nejen po fyzické stránce, ale i po té psychické. Nejdříve jsem si řekla že to zkusím sama, ale ať jsem dělala, co jsem dělala, nějak mi to nešlo. Cvičila jsem, jedla celkem zdravě (aspoň tedy myslím), ale efekt nula. A když se rok o něco pokoušíte a nevidíte výsledek, tak  to na psychice příliš nepřidá. Cítila jsem se stále oteklá, "těžká", nelíbila se sama sobě. A tak jsem se před měsícem rozhodla zajít k výživovému poradci. Ne ani tak kvůli tomu, aby mi napsal jídelníček. Ale spíše kvůli tomu, aby mi poradil jaké suroviny jíst, v kterou část dne, jaké vynechat, co cvičit a udělal mi celkově jasno. Přítelkyně jednoho mého kamaráda Linda (zde odkaz na její stránky) pracuje jako osobní fitness trenérka a  zabývá se i výživovou problematikou. A tak jsme si jednoho dne sedly a domluvily se na spolupráci. A jak to tedy vypadá? První měsíc jsme se domluvily na "dálkové" spolupráci, což znamená, že jsem to napřed chtěla zkusit sama a v případě, že to nepůjde zapojíme pak více prostředků (předepsaný jídelníček, hodiny cvičení s trenérem). Nyní se svým novým režimem začínám čtvrtý týden. Dostala jsem tzv. přehled jídla během dne, kde mám rozepsané různé typy surovin na každou část dne. Ty pak všemožně kombinuju podle chuti. Jíst se pak snažím 5x denně přibližně po 2-3 hodinách.

SNÍDANĚ: Jedno důležité pravidlo: Snídaně je nejdůležitější jídlo dne a tak se nesmí vynechávat!!! Ráno se snažím jíst především potraviny obsahující sacharidy a vlákninu, které dodávají tělu potřebnou energii. Mou momentálně nejoblíbenější snídaní je nakrájené jakékoliv ovoce na kousky s pár lžícemi (3) ovesných vloček a zalité kefírovým mlékem. Nevypadá to zrovna moc vábně, ale chutná neskutečně (alespoň mě:-). Když mluvím o sacharidech mám na mysli především ty přírodní - tedy z ovoce. Když zrovna nemám po ránu chuť na sladké, dám si celozrnný chléb se šunkou nebo sýrem doplněné kusem zeleniny. U pečiva si dávám především pozor na to, je-li opravdu celozrnné. Mnoho celozrnných rohlíků a bulek se dneska pouze jako celozrnné tváří, ale ve skutečnosti je to jen karamelem obarvené bílé pečivo. Nejlepší je kupovat takové ty na pohled lisované chleby, které prodávají v balení po pár plátcích. Seženete je v každém v bio obchůdku, ale mají je i v tescu mezi balenými chleby. Nebo druhá varianta, jak si pečivo ohlídat je si ho upéct doma. Já mám domácí pekárnu a chléb si peču celkem často. K základní směsi pak ještě přidávám navíc slunečnicová, lněná a jiná semínka.

DOPOLEDNÍ SVAČINA: Dříve jsem byla zvyklá dopolední svačiny trochu šidit nebo se jen zaplácnout nějakou sušenkou. Většinou jsem totiž touto dobou ve škole a na jídlo nemám moc čas. Začala jsem si ale nosit krabičku, do které si ráno připravím buď nakrájené ovoce, nebo kus chleba se šunkou či sýrem. Spotřeba ovoce je hodně důležitá, obsahuje totiž hodně vitamínů a zdravých sacharidů. Já osobně miluju nashi (kříženec jablka a hrušky), jahody a hroznové víno:-) Nejčastěji ale nosím na svačinu jablko nebo pomeranč.Co se týče šunky a sýra čtěte pozorně jejich složení. Kvalitní šunka by měla obsahovat 80-90% masa (čím více tím lépe), co nejméně soli a vody. U sýrů by pak obsah tuku měl být kolem 20% v sušině. Svačinu si dávám přibližně dvě až tři hodiny od snídaně.

OBĚD:  Člověk by měl mít denně alespoň jedno teplé jídlo. Já se snažím mít teplý právě oběd. I když si na to zrovna nepotrpím. Jednoduchým a rychlým obědem jsou bez pochyby těstoviny. Já naštěstí neujíždím na krémových omáčkách, takže se spokojím s trochou kuřecího masa a sýrem. Dobré je také krůtí maso a ryby. Ryby by se měli zařadit do jídelníčku 2x týdně. Obsahují jód a mastné kyseliny, které tělo potřebuje pro zdravou pleť a zdravý vývoj. Čas od času si také dám polévku. Například česnečku, opravdu zbožňuju. Polévky jím ale pouze vodové, ne krémové. Přílohy vynechávám a nahrazuju je hromadou zeleniny. Jsem takový trochu králík a v syrovém stavu a bez dresinku sním skoro jakoukoliv zeleninu. Vařenou do mě totiž nikdo nedostane (asi negativní dopad školních jídelen:-).
ODPOLEDNÍ SVAČINA: V odpolední svačině ovoce střídá zelenina. Linda mi doporučila, abych ovoce jedla přibližně do třetí hodiny odpolední, protože poté už tělo cukry nespaluje tak dobře a začínají se v těle ukládat (a to přece nechceme ne:-). Schroupu si tedy třeba mrkev, nebo kus ředkve. Nebo si dám müsli tyčinku - nejraději mám Fit müsli šťavnatou. Třikrát týdně si také dopřeju hrstku směsi oříšků a semínek - mandle, para ořechy, slunečnicová semínka,... Ty jsou super na vlasy a nehty díky přírodním olejům. Když mám stále hlad, dám si klidně i druhou svačinu. Důležité je jíst častěji po malých dávkách než se jednou pořádně nacpat a pak zbytek dne už nejíst. Vždy jím tak abych se cítila nasycená, ale ne přejedená. Efekt sytosti většinou dochází po dvaceti minutách, takže i když víte, že už máte tak akorát, ale ještě by se něco do vás vešlo, nemusíte se bát přestat. Hlad přejde. 
VEČEŘE: Někdo má rád teplé večeře, někdo zas ty studené. Já jsem ten druhý případ. Večer už se mi nechce moc vyvařovat a hlavně už ani nemám chuť na velká jídla. Záleží ale také, co jsem jedla v průběhu dne a jestli jsem měla třeba teplý oběd. Když už dělám teplou večeři, snažím se aby byla lehká a výživná. Například plátek masa s mozarellou a zeleninou. Ze studených jídel u mě absolutně vede zeleninový salát. Kamarádky většinou nechápou, jak to tak můžu jíst, ale mě prostě nejvíc chutná jen směs nakrájené zeleniny bez dresinků a jiných dochucovadel. Jednou za čas si také udělám vejce na tvrdo. Vajíčka mám hodně ráda, ale mám zvýšený cholesterol, tak je hodně omezuju. V podstatě si ho dám max 1x za měsíc. Ale o to víc si na něm pak pochutnám.

RADY OD MÉ VÝŽIVOVÉ PORADKYNĚ LINDY:
1) Snažit se úplně vynechat cukr, uměle nesladit! Když už sladit tak pouze přírodními surovinami jako jsou šťávy z ovoce. Co se týče sladkého jako jsou čokolády atd. tak to vydržet a nejíst. V případě velkýho absťáku jsou dovolené dvě kostičky kvalitní hořké čokolády (např. 90% od Lindt).
2) Zbytečně nesolit, nekořenit -  nejlépe vůbec. Jídlo se sice bude zdát trochu mdlé,ale je to jen o zvyku.
3) Jíst malé množství jídla, 5-6x denně. Udělat si časový harmonogram a nosit krabičky.

PITNÝ REŽIM: To byl vždycky můj největší boj. Jsem ten typ člověka, který celý den vůbec nepociťuje žízeň. Začala jsem si to ale hlídat, jelikož vím, že hydratace je jednou z nejdůležitějších věcí, pokud chce člověk zhubnout a být zdravý, nemluvě o pleti. Denně vypiju minimálně 2 litry tekutin. Ze začátku to byl dost problém, protože jsem každou chvíli běhala na záchod, což se mi ne vždy hodilo (například o hodině ve škole). Ale už jsem si celkem zvykla a stále mám u sebe minimálně malou lahev. Piju pouze vodu a ovocné neslazené čaje. Také jsem si koupila sypaný bílý a zelený čaj. Ty jsou výborné na pročištění těla. Dávám si hrneček denně. Je dobré si opravdu koupit ty vážené, protože pytlíkové jsou trochu šizené. Dobrý obchůdek s čaji je v OC Letňany v Praze, tam mají veliký výběr. Co se týče slazených nápojů jako je Coca Cola a podobné tak ty jsou pro mě úplné tabu. Colu si dám opravdu výjimečně a to maximálně pár loků když mě trápí třeba bolení žaludku, je dobrá na zklidnění. Jediné co si občas ze sladkých nápojů dám je sklenička ovocného džusu. Miluju malinový od Pfaneru a pak mangový. Dám si ale opravdu max sklenku za týden, spíše na chuť abych zahnala chuť na sladké.

SPORT A POHYB: Pokud chcete se svou postavou něco udělat, pravidelný pohyb je prostě nezbytný. Bohužel zatím nikdo nevymyslel, jak zhubnout v leže doma na gauči (až to někdo vymyslí asi dostane Nobelovku). A tak si musíme pomoct samy a chtě nechtě něco dělat. Já jsem na pohyb od dětství zvyklá, takže mi naštěstí nedalo takovou práci se donutit. Důležité je vybrat si to, co vás bude bavit. Pak u toho totiž vydržíte. A nejlépe zapojit třeba kamarádku, nemáte pak pocit, že jste na to samy:-) A co tedy dělám?
1.Běh - je to tedy moje nejmíň oblíbená aktivita, ale je asi nejúčinnější. Chodím 2x týdně na hodinu do parku. občas beru i pejska, takže spojím příjemné s užitečným. Jednou za čas si na běhání zabalím do potravinové folie břicho a stehna. Víc se pak spotím a svaly se prohřejou. Také se před běháním mažu zeštíhlujícím krémem.
2.Jízda na kole - perfektní na odlehčení kloubů. Když mi Linda řekla, že bych měla začít jezdit na kole, tak jsem se trochu zhrozila, protože jsem si nemohla ani vzpomenout, kdy jsem na něm seděla naposledy a kde ho vůbec mám. Je to ale příjemná změna a super na vyčištění hlavy. Chodím jednou týdně na hoďku, většinou o víkendu. Měla bych chodit dvakrát, ale většinou to bohužel časově nezvládám.
3.Pilates a jumping - k oboum cvičením mě přivedly kamarádky. Ještě, že kolem sebe takové mám:-) Přes zimu s nimi chodím téměř pravidelně každou neděli do fitka Kotelna v Plzni (jezdím na víkendy k rodičům domů). Pilates je super na protažení a posílení svalstva (i toho, o kterém ani nevíte, že ho v těle máte). Mě osobně tolik nebaví, protože mám raději cvičení s větším nábojem, ale protažení je taky důležité, aby se svaly nezkracovaly. Rozhodně si tím člověk neublíží:-) A pokud se dodržuje správné dýchání a tepovka, můžete si dlouhodobým cvičením vypracovat pěkný svalíky. Jumping neboli cvičení na trampolínách to je něco pro mě. Jde v podstatě o skákací aerobic. U toho se pěkně vyblbnu, vyskáču a příjemně unavím.
4.Vacu Shape - pro nezasvěcené se jedná o rychlou chůzi na běžeckém páse, kdy jste zavření do podtlakové kabiny. Super metoda na odstranění celulitidy. Doporučuje se chodit 2-3x týdně na 30 minut. Já chodím 2x do studia Sfinga a vždy si sebou beru díl Sexu ve městě, takže se u toho fakt bavím:-) Před Vacu Shapem používám speciální krém, který svaly zahřeje a prokrví. O Vacu Shapu se také chystám napsat samostatný článek.
5.Tenis - moje celoživotní srdeční záležitost. Bohužel dnes už nemůžu hrát, jako dřív, ale občas se snažím si zajít s kamarádkou nebo s přítelem. Každé jaro také hraju českou soutěž smíšených družstev a ligu v Německu. U tenisu zapojíte naprosto celé tělo. A v létě se u něj i opálíte:-) Je to krásný sport a jsem svým rodičům velice vděčná, že mě k němu přivedli.

Občas si doma zacvičím také klasické posilovací cviky jako jsou leh sedy apod. Důležitý je ale také odpočinek a regenerace. Sem tam zajdem s kamarádkami do sauny prohřát svaly. Na masáže chodím zřídka kdy, vlastně jen v případě pokud mě něco opravdu hodně bolí.
Nezbytnou součástí je samozřejmě dostatek tekutin během sportování. Co se týče doplňků jako jsou spalovače tuků (carnitin) nebo různé tablety na hubnutí, tak na ty se vykašlete. Není to nic zdravého. Občas si můžete dát k pití iontový nápoj na doplnění minerálů.

RADY OD MÉ VÝŽIVOVÉ PORADKYNĚ LINDY:
1) Mějte sportovní aktivitu 4x týdně, pokud možno po ránu na lačno.
2) Před cvičením si dejte sklenici vody s citronem. Nabudí organismus a pročišťuje.
3) Dodržujte pitný režim!!!
4) Je lepší vydržet se pohybovat vytrvalostně, než se uhnat a za každou cenu se propotit skrz na skrz během deseti minut. Tělo začíná spalovat cca po 30 minutách.
5) Nezapomínejte se po každém cvičení pořádně protáhnout. Uvolníte tak unavené svaly, nebudou se vám zkracovat a předejdete zranění.
6) Važte se maximálně 1x za 14 dní, po ránu na lačno. Pokud se budete vážit zběsile každý den, hodíte se tím akorát do stresu, který hubnutí vůbec nepomáhá. Díky pitnému režimu, jídlu a pohybu váha průběhem dne kolísá až o 2kila. Vždyť 1 litr vody váží 1 kilo!!!

V ČEM CVIČÍM:
Je pro mě hodně důležité, abych se cítila pohodlně. Nejčastěji tak na cvičení oblékám 3/4 leginy a tílko. Velkou roli hraje také kvalitní obuv podle druhu sportu. Na aerobic mám lehké sportovní látkové kecky, na tenis přímo tenisové, které jsou pevné, kožené s podrážkou na daný povrch a na ostatní sporty jako běh a kolo používám joggingovou obuv. Také hodně používám potítka a bandany (látková čelenka) k otírání a zadržování potu. Mojí oblíbenou značkou je Nike, od které mám většinu oblečení i obuvi. Konkrétně na tenis mají nádherné modely. O tom ale někdy příště;-)

CO NOSÍM VE SPORTOVNÍ TAŠCE:
Kromě ručníku a lahve s pitím je pro mě naprostou nezbytností těchto pár věciček. 
Přípravky zleva: Clinique pleťová krémová báze, sprchový gel (momentálně od Sephory s vůní červeného rybízu a ostružin), tělové mléko (Sephora s vůní monoï tiara), deodorant Nivea, Clinique pleťová voda s odličovacími tamponky. Také si sebou vždy beru náhradní gumičky a pírka do vlasů společně s hřebenem.

Jelikož cvičím a vše dodržuju teprve měsíc, nemohu vám říct, jaké jsou mé aktuální výsledky. Jednu pozitivní změnu ale mám - cítím se lépe. A to jak po fyzické, tak i po psychické stránce. A to je taky výsledek. Hlavní je, aby vás cvičení naplňovalo a uvědomili jste si, že to všechno děláte pro sebe a své zdraví. 
Pokud i vy máte zájem o spolupráci s výživovým poradcem a stále váháte kam jít, pak vám mohu vřele doporučit právě Lindu, se kterou jsem velmi spokojená. Kontakt na ni naleznete na stránkách http://www.zijte-v-harmonii.cz/  nebo na facebooku (odkaz zde). Linda je velice milá slečna, kterou její práce baví a naplňuje. Ke každému přistupuje individuálně dle jeho potřeb a přání.

A jak se udržujete v kondici vy? Chodíte někam pravidelně cvičit? 
Jak se vám líbí sportovní móda?
Napište mi váš názor nebo co děláte pro své zdraví...

Držím palce v tomto nelehkém boji a sportu zdar;-)

19 komentářů:

  1. Moc pěkně napsané, jen tak dál. ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Je to bezvadně napsané, určitě to přitáhne ke cvičení i další. Já už nepatřím mezi nejmladší generaci, ale snažím se pro sebe taky něco dělat. Tak,jak tady píše Míša, ten Vacushape je opravdu super, chodím 3x týdně a mohu všem jen doporučit. Moje 4cm v pase za měsíc vidím jako velký úspěch. Jen je potřeba se donutit něco dělat a nevymlouvat se , proč to zrovna dneska nejde.

    OdpovědětVymazat
  3. Jak zjistím, že je pečivo opravdu vícezrnné a ne dobarvené? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V první řadě děkuji za dotaz:-) Základním pravidlem celozrnného pečiva je minimálně 80% podíl celozrnné mouky. Takže se musíte pídit po složení. Pokud si kupujete balené pečivo, tak koukat na etiketu s obsahem - celozrnná mouka musí být uvedena na prvním místě (je to dáno zákonem, že na prvním místě musí být surovina, které je ve výrobku nejvíce). Pokud kupujete nebalené pečivo, tak se řídit názvem. Celozrnné pečivo musí mít v názvu slovo CELOZRNNÉ. Pokud je tam tmavé, vícezrnné, cereální a podobně, tak jeho pravost už je minimální. Pokud vám na tom opravdu záleží, doporučuju kupovat pečivo ve specializovaných obchodech a pekárnách, kde vám složení ochotně sdělí.

      Vymazat
  4. Moc pěkný článek, Míšo. Jsem na tom obdobně jako ty, ale mně nedělá běh dobře na kolena. Zkusím ještě upravit jídelníček a uvidím, jak to bude vypadat. A pokud to nepomůže, tak se na nějakého odborníka obrátím. :) A pilates je pro mě skvělá forma relaxace po nárčném dni v práci. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Míšo, a kolik tě to tak měsíčně stojí? Jinak hezký článek:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za dotaz a pochvalu - to potěší:-) Co se týče ceny, tak tu mám každej individuální. Záleží na jaké spolupráci se domluvíte, jaký plán se "ušije" přímo na vás. Přesnou částku zde zveřejňovat nechci především z důvodu, že mám jiný typ spolupráce než je normálně běžné. Takže nechci "klamat". Ale věřte, že to není nic neúnosného. Ale hlavně! děláte to pro sebe a výsledky jsou (pokud jste/jsi už nečetla tak koukni na https://www.facebook.com/michaela.schumichrastova#!/pages/Misha-Style/377992935558068), což je nejdůležitější:-)

      Vymazat
  6. Ahoj Miší, taky chi začít chodit na Vacu shape docela mě to zaujalo, fakt to pomáhá? A jaký krém používáš? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj. nevím, jestli po tom zázračně zhubneš, ale na celulitidu je fakt super. Já na něj chodím spíš právě kvůli tý celulitidě, protože se mi asi tak před rokem začala objevovat. ale věřím, že to tomu hubnutí taky trochu napomůže. Krém používám přímo co mají v tom studiu kam chodím, který je určený k Vacu Shape (měla jsem ho v rámci balíčku deseti vstupů). Je to ale v podstatě zahřívací balzám se skořicí. Takže když si pořídíš nějaký takový hřejivý se skořicí rozhodně to nebude na škodu a vyjde ti to líp než si ho připlácet (pokud ho jako já nebudeš mít rovnou v nějakým tom balíčku). Než jsem ale začala používat ten od nich, tak jsem se mazala krémem proti celulitidě od Nivei Good Bye cellulite (taková 200ml tuba světle modrá). Ten je taky výbornej i na používání mimo vacu, hezky zpevní kůži.

      Vymazat
  7. Mozna by Te zajimalo (a potesilo), ze nove studie ukazaly, ze vejce nemaji vliv na zvyseni hladiny cholesterolu v tele. Naopak by se pri diete mely do jidelnicku zaradit, jelikoz obsahuji spoustu vitaminu, protein a pomahaji pri hubnuti. Samozrejme v rozumnem mnozstvi stejne jako vsechno, tzn. jednou denne 1-2.

    http://ona.idnes.cz/vejce-zvysuji-cholesterol-v-organismu-aneb-dalsi-myty-o-vyzive-odhaleny-14s-/zdravi.aspx?c=A100528_105801_zdravi_pet

    http://www.dailymail.co.uk/health/article-1356614/Eggs-Forget-high-cholesterol-warnings-theyre-healthier-ever.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za informaci... Už jsem o něčem podobným slyšela,ale zatím jsem nenašla čas se tomu více věnovat. Určo se na článek podívám...

      Vymazat
  8. Barbora Sutton11. dubna 2012 9:02

    Miso!! Krasny stranky!!! Jsi Sikovna holka!! Fakt me zaujaly a to se nestava..ze bych cetla a cetla..... ;o))))
    No tak aby to nebylo jen tak od veci...cvicim 5 x tydne ...kombinuju vsechno mozny.. joga ,cinky ,zumba, vzdy hodku s instruktorem.. a jsem na vaze porad stejne!! Ale beru si to, jako ze svaly taky neco musi vazit ne????
    Nejdulezitejsi je !!!!!Se citit fakt SUPER!!!a FIT!!!! ;o))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu.mám i stránku na fb.Dana vzdy sdílí tak můžete(můžeš?) byt fanouškem a tím se vzdy dozvedet kdyz neco napisu:-)

      Vymazat
  9. Odpovědi
    1. Dě kuju moc! To potěší:-) koukni i na FB.ať máš novinky vždy hned:-) blog najdeš jak jinak než když zadáš Misha Style:-) ještě jednou díky za podporu!

      Vymazat
  10. Ahoj, máš skvělý blog, krásně se to čte a chodím sem pravidelně :))
    Dotaz - proč má být sportovní aktivita po ránu nalačno? Různě po internetu jsem to našla spíš jako hubnoucí omyl - tělo potřebuje po ránu nějak nastartovat. Já bych tedy ráno nezvládla bez snídaně ani běh na metro! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju mockrát, jsem ráda, že si ti blog líbí! To mě těší!:-)
      K tvému dotazu - Různé zdroje a trenéři=různé názory. Po ránu má tělo největší schopnost spalovat, postupem dne se spalování zpomaluje. Proto po ránu. Co se týče toho jít nalačno, jde spíš o to, aby se člověk nenacpal a pak nešel běhat. To by ti asi mohlo bejt dost těžko a šoufl:-) je to ale individuální, co komu vyhovuje. A především organismus spaluje ještě rychleji tak půl hodiny po aktivitě. Je to jako když jdeš cvičit večer. Taky by se mělo večeřet až po:-)

      Vymazat
    2. Ok, díky za odpověď!:)

      Vymazat

Děkuji za milé komentáře! Pokud se vám můj blog líbí, staňte se mými pravidelnými čtenáři:-)
Thank you very much for your sweet comments. If you like my blog, FOLLOW ME:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...